tirsdag 20. september 2011

Skogens gull

For meg er det denne gule trompetsoppen som er skogens gull.


Den er ikke lett å få øye på sett ovenfra. Men når solen skinte på de gule stilkene, så lyste den opp i skogbunnen.
I år finnes den i store mengder, jeg plukket ikke mer enn vi kunne bruke opp, så har kanskje andre gleden av å finne den også. Eller jeg plukker mere neste gang jeg er på hytta. For det er på Hvaler jeg finner denne.




Noe av soppen ble til en kjempegod suppe:

Ca 1 liter småhakket gul trompetsopp eller traktkantarell
1 liten hakket løk
freses sammen i smør, det trenger ikke å bli brunt. Bland inn
2 ss hvetemel.

3 kyllingbuljongterninger løses opp i
1 liter vann
ha soppblandingen oppi,
pluss
1 beger creme fresh
La det hele småkoke i 10 minutter

Jeg gjemte litt creme fresh og la en spiseskje i hver suppetallerken, og stekte noen gule trompetsopper til pynt på toppen.
Det ble kjempegodt!



4 kommentarer:

  1. Så koselig at du er tilbake:-)Har nettopp scrolla meg gjennom innleggene- syns arveteppet ble skikkelig fint med litt nytt inn i, og babyteppene var kjempesøte!

    Ønsker deg en flott høst. Jeg var hos søsteren min i Ryfylke for 2 uker siden, og da plukket vi masse kantareller, rensa og frøs ned. Og den som glemte det da jeg skulle kjøre opp igjen, var jeg...

    SvarSlett
  2. Eg har aldri lært meg å plukke sopp og kva for sopp ein kan spise. Så eg holder meg til champignon fresk fra butikken. Men skulle ønske att eg hadde kunnet litt mer om sopp.

    SvarSlett
  3. Så hyggelig at du er tilbake og blogger igjen! Jeg har savnet bloggen din litt - det var en av de første jeg begynte å lese.
    Ha en finfin søndag!

    SvarSlett
  4. Så hyggelig at du er tilbake. Og takk for sist!! Vet du, jeg syns det var så hyggelig at dere kom at jeg kan ikke få sagt det. _Jeg håper inderlig at vi får til å gjenta det en gang.

    Jeg elsker jo sopp, men jeg vet så alt for lite om det til å tørre å plukke selv. Men godt er det.

    SvarSlett