mandag 30. januar 2012

Tømmerhogsten fortsetter

I forrige økt ble det felt ca 20 trær! Nå er vi igang igjen,
mannen i huset står for sagingen, du ser han ved foten av den
høye furua. Jeg står for rydding og brenning av grener og kvist.



Målte dette treet til 19 meter og 120 år. Det dunker skikkelig i bakken når
slike kjemper faller. Jeg holder meg langt unna for sikkerhets skyld.
Men det hender at jeg må hjepe til med å dytte trær overende også, skummelt!
Noen trær gikk allikevel rett på bålet, men det var bare et par "smågraner".

Bålet brant døgnet rundt, må jo passe på nå som det har kommet 5 cm snø


Dett blir enorme mengder med ved som vi ikke har bruk for eller mulighet for
å frakte ut, så den gir vi bort til noen fastboende med tilgang på traktor.
Det hjelper smått om senn på utsikten, men vi har jobb her i hele vinter
om vi orker. Kjente at vi godt kunne ha tenkt oss å ha vært 20 år yngre!
(da hadde jo ikke trærne vært fullt så store heller, hi-hi)


Neida, vi skal ikke fjerne hele skogen, men det er et par klynger til
som dekker for sikten til vannet. Så håper vi at de virkelig store granene
nesten nede ved sjøen går i en eller annen storm.

...og når kvelden kom var det bena på bordet, vinglasset og strikketøyet som
gjaldt for min del!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar