søndag 16. desember 2012

Juletur 2012, fortsetter...

I Dresden har jeg vært flere ganger før, både sommer og vinter.
Her nærmer vi oss, og jomen var det litt snø langs veien.


Sist gang jeg var her på julemarked, var det for
567. år på rad at det ble avholdt julemarked her!


...og nå for 578. gang, det skulle bety at det er 11 år siden det!
Men i mellomtiden har jeg vært her om våren også.

Dresdenbeboerne skammet seg over juletreet sitt i år,
det har vært omtalt på tv og i aviser.
Og, jo, det så stusselig ut (glad for at det ikke kom fra Norge)

Ganske skakt var det også. Men på kveldstid var det riktig så fint med masse lys!
Julemarkeder her og opp mot Erzgebirge har masse flotte håndarbeider å by på.


Mengder av trearbeider, dekorative vindusdekorasjonsbuer og små røykemenneskefigurer.

De er forresten artige. Man putter inn en liten "røykbombe" men god lukt,
f. eks. røkelselukt, tenner på, så står den der å "røyker" i noen minutter,
og sprer julelukt i huset. (joda, jeg eier en, se bare her)



Ikke så lett å se røyken, men den er der og dufter herlig.
Denne omreisende selgeren ble innkjøpt sist jeg var på julemarked i Erzgebirge.
Den finnes i et utall av varianter, alle yrkesgrupper er representert.


Hva mer kan man ønske seg til jul, kniplinger?


eller kanskje tinnsoldater...


eller en tysk julekake, lebkuchen, alle med hyggelig påskrift!

Dresden har en praktfull kirke, Frauenkirche, midt i gamlebyen.
Den lå som en ruin i over 45 år, store trær vokste i den, men på begynnelsen av 90 tallet,
etter Berlinmurens fall, og sammenslåingen med vest, begynte restaureringen.

Det var før jeg begynte med digitalkamera som du ser.

Et dataprogram beregnet hvordan den hadde rast sammen, og et enormt puslespill begynte.
På torget ble alle deler lagt i system og nummerert slik at de skulle komme på rett plass
ved gjenoppbyggingen. Kirken ble ikke bombet, men raste 15 februar, dagen etter bombingen,
som følge av brannstormer i Dresden 13 og 14 februar 1945.
Det var over 1000 grader i området, kirken var helt rødglødende.

For 11 år siden så prosjektet slik ut.
Det har underveis blitt samlet inn over 100 millioner euro til gjenoppbyggingen!

I dag er den helt ferdig, naturligvis med mengder med ny sandstein.
Se på gullkorset foran kirken på bildet over, nå står det helt i toppen.
Det er laget av sønnen til en av de som var med å bombe Dresden i -45,
og er en gave til Dresden fra Coventry i England, hvor han kommer fra.


På torget rundt dukker det nye bygg opp, bygget slik de var før bombingen i -45.
Innvendig er kirken vakker, og det er alltid en jevn strøm av folk som vil inn for å se.

...og hvorfor denne interesse for Dresden? 
Jo, farfaren til "min bedre halvdel" kom herfra til Høvik Glassverk i 1880 årene.
Det har blitt lett etter slektninger, men man kommer bare bakover i historien.
Så han har aldri funnet noen nålevende slektninger i området.


Vi kjørte videre på kvelden, og fant det siste hotellrommet i Freiberg.
Her var det masse snø, og det var før snøen kom her hjemme.


Jeg har som vanlig tatt masse bilder, så resten av turen kommer senere...












2 kommentarer:

  1. Hej! Du har vunnit ett tröstpris i min utlottning. Så jag vill att du skickar din adress och helst i morron, så jag kan posta den på tisdag.
    Titta in på min blogg.
    Kram Birgitta

    SvarSlett
  2. Tusen takk, jeg hadde lest i dag denne artikkel og det er så hyggelig å lese i norsk blogg
    fra min hjemby. Jeg håpe vi kan møte oss her. Varme hilsen fra Viola

    SvarSlett