fredag 15. mai 2015

Ha en strålende fin 17. mai

Det blir 17 mai, uansett vær :)
Jeg gleder meg spesiellt over å være sammen med barnebarna mine denne dagen!


De er verdens fineste må vite :) Et herlig firkløver!
Hardangerjentene er søstre, og de to i midten er søsken

Bildet er tatt hos fotograf før jul.
Jeg hadde lenge ønsket meg bilde av alle fire sammen,
og det fikk jeg til jul i fjor i flere utgaver :)

Den eldste har Gudbrandsdalens festdrakt. Den var ny for 2 år siden,
nå har jeg senket den på skuldrene og lagt den ned, hun vokser jo med rakettfart.


Det var da hun ble født at jeg begynte med bloggingen,
nå fyller hun 9 år til sommeren, tiden går så altfor fort.

Guttebunaden er Bærums bomullsvariant med ullknickers.
Det ser ut som det er han som må få noe nytt snart, hvis han vil ha da...

Den minste bunaden har fått ny stakk, i et glattere ullstoff, cheviot,
maken til stakken i storesøsters, så er belter sydd litt ut, justeringer måtte til her også.


 Den største av "Hardangerjentene" hadde ett stort ønske, en løslomme slik som kusinen har.
Hun har spurt meg flere ganger om jeg har laget noen veske til henne. 
Det hører ikke noen veske til Hardangerbunaden, men jeg er av den oppfatning at bunaden
fortsatt skal få utvikle seg, så jeg laget gjerne et par vesker til dem. Den største jenta var
storfornøyd med den og de fine røde kulene i låsen. Veskene har jeg sydd fast på beltet.

I år er hun skolejente, og jeg gleder meg til å se henne i 17maitoget.
Hanen i kurven er også skolegutt i år, nå må vi se på dem på deres skoler annenhvert år.

"Nå kan jeg kjøpe kake og is helt alene" :) sa hun,
for det må naturligvis være penger i løslommen, og det skal det nok bli en råd med.

Jeg må vel bake en kake i år også.


I fjor ble det ostekake med grønn gele, blåbær, bringebær, krem og seigmenn med flagg.


Det blir kanskje noe lignende i år også, litt forskjell fra år til år prøver jeg å få til.


Her ligger årets 17. mai tog klare til å gå på kaka :)
Med flagg i hånden og en tannpirker i benet for å få dem til å gå ordentlig :)

Så har jeg prøvet min egen bunad, og enten hadde den vokst i skapet,
eller så var det faktisk jeg som hadde krympet :) gledelig!
...og om det var noen som lurte, så har jeg sydd alle bunadene :)
inkludert min egen, men den kan du få se en annen gang.

Ha en flott nasjonaldag!
Nå står det bare igjen å pynte årets kake og stryke skjorta.








3 kommentarer:

  1. Jipiii jeg har så GLAD å se dine fantastisk bilder. Ja, et herlig firkløver... så veldig søt med deilig bunad.
    Kjempeflott har du ferdig alt :-)) Nå kan komme 17. mai. Ha en riktig god dag alle sammen, krysser fingeren at
    skinner solen :-))) og gleder meg å se bilder fortsatt. Stor klem sender Viola

    SvarSlett
  2. For en fantastisk flott gjeng, og så fine i sine bunader! Tenker verkene ble populære, ja! Ønsker deg og alle dine en flott 17. mai! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  3. Så flotte barnebarn i nydelige bunader - du er så flink!
    Min bunad skal få hvile i dag. Med ulltrøye under blir den trangere enn det som er behagelig, så da får jeg heller satse alt på neste år! ;)
    Ha en fin 17-maifeiring!

    SvarSlett