torsdag 18. juni 2015

Blomstringstid

Fordelen med det kjølige været er at det tar litt tid med blomstringen!


Liljekonvall er vel noe av det vakreste som finnes.
Jeg plukker meg gjerne en stor bukett :)


Det lukter så godt i stua, her på hytta i begynnelsen av juni.


Løvetann i grøftekanten på vei til liljekonvallskogen.
 Bekkeblom var det også på de fuktigste stedene :)


Jeg elsker blomster, og plukker gjerne med meg en grøftekantbukett.

"Natt og dag" vokser villig i nesten ingenting.


Bildet under er fra ramsløkenga for noen dager siden. De er på hell nå,
noen steder hadde bladene begynt å bli gule.
Men jeg har sikret meg ramsløk i mange varianter til sommer og vinterbruk.

En skje med ramsløkpesto over kokte og delte små varme nypoteter er en vinner!!!


...men de vokste side om side med liljekonvall, så her måtte jeg holde tunga rett i munnen!

Hjemme rant hageblåputer og floks om kapp ned trappen fra terrassen


...men om noen dager er det noe helt annet som har tatt overtaket her!

Så lurer jeg jo på om det blir noen valnøtter i år, i fjor fikk jeg fire stykker :-))

 

Godt "innpakkede" valnøtter fra ifjor, og årets rakler på det samme treet.
Valnøttene vokser på samme måte som kastanjer, godt innpakket i en kjøttfull kapsel
som åpner seg når nøtta er moden, og den faller ut.

Det har ikke bare vært sol, noen ganger kan det se slik ut på bildene.


Det var så tørt etter sol og vind, og i går kom det litt etterlengtet regn ;)
...og jeg fikk testet mitt nye makro-objektiv :) Dråper på et blad.


Syrinene blomstrer hos meg enda.


I en hylle bak huset har det ligget et par forede hagehansker i vinter.
Da jeg skulle ta de på meg her om dagen lå det to hasselnøtter inni den ene!
Her må nok ekornet ha gjemt og glemt litt niste for vinteren som var.


Det strikkes litt også. men det er ikke hovedsysselen om dagen.
Øverst i strikkekurven ligger dette som skal bli en bursdags eller julegave til ett av barnebarna mine.
Noen kjenner sikkert igjen dette mønsteret...

Jeg jobber fortsatt, ( fyller 67 i år) og jeg må henge i så jeg blir ferdig med de ordrene jeg har.
Så kan jeg stenge "butikken" og ta meg ferie snart.

1 kommentar:

  1. Veldig vakre bilder... herlig å se. Naturen er deilig :-))
    Spennende med ferietid... vi reiser snart... og gleder oss.
    Gleder meg å høre fra deg. Ha en riktig god kveld.
    Hilsen sender deg Viola

    SvarSlett