fredag 16. februar 2018

VINTERFERIELUER

Når ett av barnebarna ønsker seg en mørk gråblå lue med pelsdusk,
da er det bare å finne et passende garn og lage en midlertidig oppskrift :o)

Med 110 masker på pinne 3,5 strikket jeg 5 cm vrangbord.
Ønsket for resten av luen var glattstrikk,
og den skulle ikke henge ned bak.


Strikket så ca 15-16 cm glattstrikk og delte arbeidet inn i 8 like deler
2 av delene ble en maske mindre, men det gjorde ingenting.

Tok to sammen på annenhver omgang ved de 8 merkene,
da blir det en rund fin felling. De siste 8 maskene trakk jeg en tråd igjennom
og festet tråden godt. Av en bit sølvrev som jeg har fått, laget jeg en dusk som jeg sydde fast
til en tynn tvunnet snor. Endene puttet jeg gjennom luen i toppen og knyttet sammen 
på innsiden. Så er dusken avtagbar når luen trenger en vask :o)

Men jenta har jo en yngre bror. Jeg tok sjansen på at han også ville
ha en tilsvarende lue, og la opp 96 masker med en blå farge.


Men her ble det en vanlig dusk festet på samme måte
i tilfelle han ikke vil ha noen dusk i den.

Oppbretten festet jeg litt på innsiden, så holder den seg kanskje der ;o)
men nestingen kan enkelt fjernes om ønskelig.


...og navnelapper pyntet med en liten stjerneknapp på begge luene


Luene er strikket i Merinoull fra Sandnes.
Et helt kløfritt mykt garn, håper bare at det holder seg i vask!
På magebeltet står det at det tåler hyppig maskinvask på 30 grader.

Det gikk med ett og et halvt nøste til hver av luene,
og størrelsene er ca. 12 og 9 år.


4 kommentarer:

  1. Hvilken str er de strikka i? Fine luer ��

    SvarSlett
  2. Det ser ut som mjuke og gode huer :)

    SvarSlett
  3. Det enkle er ofte det beste! Riktig fine luer som jeg tipper blir flittig brukt i vinterferien. Takk for oppskrift!

    Riktig god helg fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Herlige luer og fargene var nydelige!

    SvarSlett